Monday, May 5, 2008

Marcaje

Marcajele servesc la organizarea circulaţiei, avertizarea sau îndrumarea participanţilor la trafic. Acestea pot fi folosite singure sau împreuna cu alte mijloace de semnalizare rutiera pe care le completează, le întăresc sau le precizează semnificaţia.
Marcajele aplicate pe drumurile publice neiluminate trebuie sa fie reflectorizante sau însoţite de dispozitive reflectorizante, atunci când se adresează conducătorilor vehiculelor aflate in mişcare.
Marcajele aplicate pe drumurile publice sunt:
a) longitudinale;
b) transversale;
c) alte marcaje, care pot fi:
1. diverse:
2. laterale:

Marcaje longitudinale:

Marcajul longitudinal de separare a sensurilor de circulaţie prin linie discontinuă are caracter orientativ putând fi încălcat pentru efectuarea manevrei de depăşire de către oricare din participanţii la trafic indiferent de direcţia din care circulă, după o prealabilă semnalizare şi asigurare că manevra se poate face fără pericol pentru cei care îl urmează, îl preced sau urmează să se intersecteze.
Delimitarea extremităţii părţii carosabile prin linie discontinuă are acelaşi caracter de orientare (ghidare), permiţând conducătorilor de vehicule să-l încalce în situaţia când doresc să iasă în afara părţii carosabile pentru a oprii vehiculul.

Marcajul longitudinal format dintr-o linie continuă simplă sau dublă interzice trecerea cu vehiculul peste el. Dacă o asemenea linie separă sensurile de circulaţie, se interzice trecerea pe partea opusă sensului de mers.
Linia discontinuă simplă este destinată:
a) delimitării benzilor in vederea ordonării circulaţiei, caz în care intervalul dintre segmentele de linie este considerabil mai mare decât lungimea acestora;
b) anunţării apropierii de o linie continuă şi a interdicţiei impuse de această sau apropierea de un alt loc ce prezintă un risc particular, cazuri in care intervalul dintre segmentele de linie este considerabil mai mic decât lungimea lor.

În cazul marcajului mixt de separare a sensurilor de circulaţie, o linie continuă dublată de una discontinuă se va respecta semnificaţia liniei celei mai apropiate de autovehicul în sensul de deplasare.
Delimitarea extremităţii părţii carosabile prin linie continuă are caracter de interzicere a încălcării ei.

Benzile cu circulaţie reversibilă sunt dispuse lângă axul drumului şi sunt materializate prin linii duble discontinue. Sunt însoţite permanent de semnale luminoase care precizează modul de folosire a acestora. Semnalul luminos de

culoare roşie sub forma a două bare încrucişate în diagonală interzice circulaţia pe banda respectivă, semnalul luminos verde sub forma unei săgeţi orientată cu vârful către în jos permite circulaţia pe banda respectivă iar semnalul luminos intermediar de culoare galbenă sub forma unei săgeţi în diagonală cu vârful orientat către dreapta jos anunţă conducătorii de vehicule că trebuie să părăsească banda în direcţia indicată de săgeată întrucât banda respectivă urmează să se închidă.

Banda de decelerare se foloseşte pentru executarea virajului la dreapta de pe un drum prioritar sau de pe o autostradă. La executarea virajului la dreapta, conducătorii de vehicule fiind obligaţi să reducă viteza de deplasare, ar stânjeni circulaţia celorlalte vehicule.
Banda de accelerare se materializează pentru crearea posibilităţii pătrunderii pe artere intens circulate prevăzute cu mai multe benzi de circulaţie, prin viraj dreapta. Această bandă creează posibilitatea conducătorilor de vehicule să poată efectua schimbarea benzii de circulaţie fără a stânjeni în deplasare vehiculele care circulă pe banda respectivă. Înainte de a intra pe banda prioritară situată lângă acostament conducătorii de vehicule trebuie să semnalizeze şi să se asigure că intrarea se face fără pericol pentru vehiculele care circulă pe acea bandă, ţinând cont de poziţia şi viteza de deplasare a acestora.
Avertizarea conducătorilor de vehicule
despre apropierea de o bandă destinată vehiculelor
lente se realizează prin indicatorul cu aceeaşi semnificaţie,
uneori fiind precedat de o tăbliţă adiţională care indică şi distanţa până la bandă.
Banda suplimentară pentru vehicule lente se materializează prin marcaj longitudinal în general în situaţia drumurilor în rampă pentru fluidizarea circulaţiei atunci când pe sectorul de drum respectiv circulă şi vehicule lente.
Banda de stocare se materializează în zona de preselecţie pentru executarea virajului la stânga în scopul creerii posibilităţii vehiculelor care virează la stânga să oprească şi să acorde prioritate vehiculelor care circulă din sens opus.

No comments: